ביהמ”ש חייב סרבנית גט בתשלום פיצויים לבעלה

ביהמ”ש חייב סרבנית גט בתשלום פיצויים לבעלה- החל ממועד בו לא היתה עוד הצדקה לסירובה

 בתמ”ש 46459-07-12 ג’ נ’ ג’ קיבל ביהמ”ש לענייני משפחה בירושלים (כב’ השופטת אורית בן דור ליבל) את תביעתו של בעל לקבלת פיצוי כספי מאשתו, המסרבת ליתן לו גט מזה תקופה ארוכה, וחייב אותה בסך של 156,000 ש”ח.

 רקע:

 מדובר בצדדים אשר המשבר בנישואיהם החל עוד בשנת 2006. בשנת 2007 הגיש הבעל תביעת גירושין. בתחילה, הסכימה האישה להתגרש, אולם לאחר מכן חזרה בה, ומאז אינה מוכנה ליתן לבעל את גיטו. יצוין כי ביה”ד הרבני חייב אותה במתן גט בשנת 2013, אולם האישה מתנה אותו בקבלת רכוש, לרבות כתובה.

 

טענות התובע:

 הבעל טוען כי הוא זכאי לפיצוי בגין הנזק שנגרם לו בשל סרבנות הגט, לרבות עוגמת נפש, צער, בדידות, העדר זוגיות ואינטימיות, ופגיעה קשה בכבודו. הצדדים חיים בנפרד מאז 2006, ואינם חולקים משק בית משותף משנת 2008. לטענתו, הנתבעת אינה מעוניינת בשלום בית וסרבנותה לקב נובעת מניסיונה לסחיטת כספים. התובע מבקש לקצוב את מועד סרבנות הגט החל מהמועד בו עזבה הנתבעת את חדר השינה- בשנת 2006.

 

 

טענות הנתבעת:

 הנתבעת טוענת כי נאלצה להמלט מדירת התובע בשל אלימותו, אך היא מציינת כי היא חפצה לשקם את חיי הנישואין ולפנות לייעוץ. מאחר והבעל החליף מנעולים, היא לא יכלה לשוב לדירה, ולקיים את חובתה כאשה. הנתבעת מכחישה את טענות התובע כי קיימות עילות גירושין , ו/או כי גרמה לו נזק כלשהו.

 ביהמ”ש פסק:

 ביהמ”ש סוקר את נושא סרבנות הגט, וקובע כי הפסיקה הכירה בתופעה זו כמקימה עילת תביעה נזיקית, במסגרת עוולת הרשלנות ועוולת הפרת חובה חקוקה. עילת תביעה זו מקנה לבן הזוג זכות לעתור לפיצוי נזיקי כנגד בן הזוג המסרב ליתן גט, בגין הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהסירוב להתגרש.ביהמ”ש בדק האם סירוב האישה להתגרש מוצדק או לא. מאחר ומהעובדות עולה כי נישואי הצדדים תמו זה מכבר וכל שנותר הוא הסטטוס הפורמאלי, והאישה אף לא עשתה דבר על מנת לקדם שלום בית, נקבע כי בקשת הנתבעת לשלום בית אינה יכולה לעמוד לה כעילה לסירובה לקבל גט. היא חורגת מהתנהגות ראויה של אדם סביר, ועל כן מהווה הפרה של חובת הזהירות בה היא חבה כלפי התובע.

בנוגע למועד בו יחל החיוב- קיימות בפסיקה ישנן שתי גישות עיקריות- חיוב החל ממועד  פס”ד המורה על “חיוב הגט”, או בחינת כל מקרה לגופו. במקרה דנן, בחינת התנהגות האישה מראה כי  כבר ב- 2.08 הצטברה מסה קריטית המצדיקה מתן גט, ואף ביה”ד קבע כך. על כן, נקבע כי על האישה לשלם לבעל סך של 2000 ש”ח לחודש החל מ 2/08 .